Tags
CEAG, Jitka Smith, Margareta Křížová, obchodní a právní poradenství, obchodní strategie firmy, strategický plán, vstup na zahraniční trhy
Myslíte si stejně jako většina lidí, že strategické plánování se hodí jen pro velké podniky? Opak je pravdou, právě strategické plánování vás donutí vyhodnocovat informace o tržním prostředí, trendech ve vašem oboru a obchodních příležitostech. A tím vás nutí k proaktivnímu přístupu k těmto informacím. Jen tak je možné využít příležitostí, které se nabízejí. Je třeba posoudit celkovou situaci firmy, její silné i slabé stránky a naplánovat cestu ke splnění stanovených cílů.
Schválně, zeptali jste se někdy sami sebe na některou z těchto otázek:
Reaguje váš podnik na trendy na trhu?
Máte stanovené strategické cíle a postup, jak těchto cílů dosáhnout?
Možná jste se nad vaší strategií na trhu zamysleli z jiných důvodů:
Poptávka po vašem produktu nebo službě delší dobu klesá a firma potřebuje nový podnět k růstu
- Konkurence na vašem mateřském trhu se zvýšila a růst je možný pouze vstupem na nový trh
- Poptávka strmě roste a stávající finanční možnosti firmy neposkytují dostatečný pracovní kapitál
V takových případech je nutné zamyslet se nad vytvořením strategického plánu růstu a finančního modelu, který ukáže, kolik prostředků bude plánovaný růst potřebovat, zda jsou potřeba nové pracovní síly, větší prostory, kvalitnější suroviny apod.
Krok 1
Proberte to s managementem. Na základě posouzení trhu, konkurenčního prostředí a příležitostí management probere možnosti růstu a vytyčí jasné cíle rozvoje a budoucnosti společnosti.
Může se taky ukázat, že je vhodné prodiskutovat stanovené cíle s externím poradcem. Ten může, jako nezúčastněný pozorovatel z vnějšku, odhalit slabé nebo naopak silné stránky, které vám nemusí být zřetelné.
Krok 2
Od odsouhlasených strategických cílů je nutné se odpíchnout a vytvořit konkrétní strategický plán, včetně implementace, rozpočtu a zdrojů financování. Každý cíl rozpracovat do samostatného úkolu včetně postupu a potřebných úkonů. Je třeba rozšířit živnostenská oprávnění? Připravit analýzu regulačního prostředí na novém trhu? Rozšířit nebo znovu napsat některé smlouvy?
Krok 3
Zda použít externí poradenství, či ne, je čistě volba managementu. Podle našich zkušeností jsou oblasti, kde je nutné právní a daňové poradenství. Pokud se rozhodnete vstoupit na nový zahraniční trh, je dobré vyhledat poradenskou firmu, která o něm dokáže poskytnout informace a kontakty.
Dáša said:
…hezké čtení, díky.
Je to jen detail, ale když budete mít čas, opravte si poslední řádek, kde řádil šotek cituji: ” o něm dokáže poskytnout”
Central European Advisory Group said:
Dobrý den, díky za pochvalu i za upozornění. Mějte se pěkně, CEAG