Tags

, , , , , , ,

Stejně jako v předchozích kapitolách, i tentokrát si musíte stanovit kritéria, která pro vás znamenají rozdíl mezi provedením transakce a jejím odmítnutím.

Uvádíme pro představu jen pár příkladů:

  • Chcete celou kupní cenu při podpisu smlouvy
  • Jste ochotni dostat část kupní ceny postupně, v závislosti na finančních výsledcích (máte možnost je po prodeji ovlivnit?)
  • Chcete dále ve firmě pracovat na jedné z manažerských pozic nebo jako konzultant?
  • Trváte na tom, aby kupec nadále pokračoval ve vaší obchodní tradici (máte opravdu cennou obchodní značku a rád byste ji viděl i nadále na trhu)
  • Rád byste získal určité daňové výhody
  • A jaká je minimální cena, o které si i po všech kompromisech řeknete: STÁLO TO ZA TO!

Kdy je nejlepší doba na prodej?

Samozřejmě, když se daří vaší firmě, vašemu odvětví, ekonomice.  K tomu přičtěte vaše osobní důvody, nebo nabídku, která přijde neočekávaně od finančního nebo strategického investora.

V každém případě je dobré se na prodej připravit. Je lépe být připraven a mít veškeré dokumenty i provozní záležitosti v pořádku.

Pár praktických rad:

Jestliže víte, že máte řadu nedobytných pohledávek, uděláte lépe, poradíte-li se svým daňovým poradcem a tyto pohledávky odepíšete nebo prodáte, pokud to je možné. Kupující by je odečetl z kupní ceny.

Máte stroje, budovy, prostory, zařízení, které nepoužíváte – zkuste je prodat, ukončit nájemní smlouvy, nebo se dohodnout na podnájmu (pokud k tomu máte právo z nájemní smlouvy). Kupující vám za nepotřebné věci a prostory nenabídne víc, a takto můžete alespoň získat prostředky za prodej nebo omezit náklady, které nejsou efektivní.

Hrozí vám například spor se zákazníkem, dodavatelem, zaměstnancem? Snažte se tyto záležitosti vyřešit, než zahájí kupující due diligence. Každý takový potenciální spor znamená pro kupujícího riziko, které použije jako nástroj ke snížení kupní ceny. Jednou z možností, jak podobné problémy ve své firmě odhalit, je použití předběžné due diligence. Ale o té si řekneme až v příští kapitole.