Tags

, , , ,

Pokud hledáte zdroje pro financování dalšího rozvoje svého podnikání, jsou následující řádky určené právě pro vás. Můžete být zavedená firma plná profesionálů nebo začínající podnik přátel, kteří právě skončili školu. V obou případech je pravděpodobné, že budete potřebovat pomoc s orientací ve světě finančních zdrojů, a to jak v České republice, tak na mezinárodním poli.

 Začínáte?

Je jasné, že pokud podnikáním začínáte, budete muset věnovat své osobní úspory nebo přesvědčit rodinu a přátele, aby vám finančně pomohli. Mimochodem, jistě máte svůj business plán nejen v hlavě, ale i „na papíře“. Business plán je vaše mapa, jízdní řád a kontrolní nástroj, zda postupujete tak, jak si představujete.  Business plán za vás nikdo nenapíše, a pokud ano, nevznikne VÁŠ business plán VAŠEHO podnikání. Je však možné jej diskutovat s odborníky, kteří jej podrobí zkoumání a budou vám oponovat v tom, že v prvních dvou měsících získáte 10 zákazníků.

Nebraňte se radě, externí konzultaci. Získáte tak zpětnou vazbu. Pokud je vaše podnikatelská idea přece jen trochu „z říše snů“, řeknou vám to a ušetří zbytečného vydání i stresu z nenaplněných podnikatelských vizí. V opačném případě máte vždycky možnost jejich (jistě dobře míněné) rady ignorovat nebo zapracovat do původního plánu. Tak jako tak máte možnost se po každé fázi rozhodnout, zda postup splňuje vaše představy. Záleží na vás, která varianta vám více vyhovuje.

Už jste začali

Vlastníte firmu, která již překonala počáteční dětské nemoci, máte první zákazníky a mohli byste mít zákazníků víc, ale brzdí vás nedostatek financí? Banky vás stále považují za příliš rizikové a vaše i rodinné úspory jsou již vyčerpány. Mohli byste se obrátit na tzv. business angels – podnikatelské anděly. Nejedná se o charitu, ale o soukromé investory (úspěšné aktivní nebo bývalé podnikatele), kteří jsou ochotni investovat do podniků v rané fázi rozvoje. Budete potřebovat tzv. teaser, tedy stručný informační dokument o vaší firmě, stávající situaci, cílech a finančních potřebách. Budete se muset také s takovým andělem – investorem setkat a svůj business mu prezentovat. Víte co to je „ELEVATOR PITCH“?

Začínající podnikatel zjistil, že jede ve výtahu hotelu s velmi úspěšným investorem a cestou do 20. patra mu odprezentoval svůj podnikatelský záměr včetně finanční potřeby. Ve 20. patře mu investor dal vizitku a řekl: „Přijďte za mnou zítra do mé kanceláře, promluvíme si. Ten podnikatel byl především ve správný čas na správném místě, ale byl hlavně schopen věcně a stručně představit svůj záměr, kterému věřil – a to je umění BÝT PŘIPRAVEN.

Získání investora

Pokud jste opravdu tak úspěšní a podnikáte navíc v růstovém odvětví, možná už vás kontaktoval fond rozvojového kapitálu (tzv. venture capital fund). Nebo jste o tomto druhu financování slyšeli, a rádi byste se dozvěděli více, případně některý z fondů na českém trhu kontaktovali.

Je na vašem rozhodnutí, pokud půjdete do celého procesu sami nebo s pomocí externí poradenské společnosti. Pokud se vaše firma hodí fondu do portfolia a fond by vyhovoval vám V každém případě je postup velmi podobný procesu koupě podniku (proklik). Vy budete v tomto případě prodávající a fond kupující. Většina fondů má zájem o odkoupení významného minoritního podílu (do 49%) nebo majority (nad 50%).

Co investory zajímá především

  • management
  • strategie firmy a potenciál růstu
  • marketing
  • obrat a zisk stávající
  • obrat a zisk plánovaný
  • konkurence
  • jak investor ze společnosti vystoupí, tzv. exit

Investor může vystoupit (neboli exitovat) ze společnosti několika způsoby:

  • prodá vám svůj podíl zpět (počítejte, že investor chce realizovat poměrně vysoký zisk)
  • prodá svůj podíl silnějšímu fondu
  • prodá svůj podíl společně s vámi strategickému investorovi, tj. silné společnosti z oboru vašeho podnikání
  • prodá svůj podíl na burze cenných papírů (v Čechách zatím nepravděpodobné)

 Získání úvěru

Jste úspěšná firma a připravujete významný projekt, např. stavbu nové budovy, akvizici jiné firmy, atd.

Ani v tomto případě nejde o nic, co by člověk nemohl zvládnout sám, pokud se dostatečně obrní trpělivostí. Možná byste raději přenechali jednání s bankami na externí společnosti, která oproti vám může disponovat všemi potřebnými informacemi a rozsáhlou sítí kontaktů.

Jak je vidět, jakákoliv manipulace s podnikem, ať už vaším nebo cizím, je věc náročná, a to především časově. Pokud se chcete vyhnout problémům, sáhodlouhým licitacím o ceně a několikerému přepisování smlouvy, je dobré nemyslet si, že všechno víte nejlépe. Svěřte své problémy externí poradenské společnosti, která je za vás vyřeší nebo vám jen ukáže cestu, jak z nich.

Tímto vám chceme popřát hodně úspěchů a co nejméně potíží ve vašem podnikání.